Loading...

GIẢI ĐỀ WRITING TASK 2 - DẠNG ADVANTAGES/DISADVANTAGES (Đề thi chính thức ngày 15/10/2020)

Cùng WESET phân tích dạng đề Advantages/Disadvantages trong IELTS Writing task 2 và giải đề thi chính thức ngày 15/10/2020.


1. Hướng dẫn làm bài

Có 2 dạng đề Advantages/Disadvantages, các bạn cần phân biệt rõ:

  • Dạng 1: Đề chỉ yêu cầu phân tích ưu/nhược điểm của vấn đề.

(Discuss the advantages and disadvantages)

  • Dạng 2: Đề yêu cầu nêu ưu/nhược và bảy tỏ quan điểm cá nhân.

(Do the advantages outweigh the disadvantages

Discuss the advantages and disadvantages and give your opinion)


Cách làm của 2 dạng đề này khác nhau

Đối với dạng 1, bạn không nên dùng những từ biểu thị ý kiến cá nhân vào bất cứ đoạn nào trong bài viết.

Đối với dạng 2, bạn nên bày tỏ quan điểm của mình ngay ở phần Introduction, bạn nghĩ advantages > disadvantages hay ngược lại. Sau đó đừng quên nhắc lại ý kiến một lần nữa ở phần Conclusion.


Đề thi ngày 15/10 thuộc dạng 2, yêu cầu bạn nêu quan điểm cá nhân về vấn đề được đưa ra

It is suggested that primary-level children should learn how to grow vegetables and keep animals. Do the advantages outweigh the disadvantages?

(Có ý kiến cho rằng học sinh tiểu học nên được dạy về cách trồng cây và nuôi động vật. Bạn có nghĩ rằng việc này mang lại nhiều ích lợi hơn bất lợi không?)


Cấu trúc bài viết cho đề Advantages/Disadvantages dạng 2 (có nêu ý kiến cá nhân)

A/  Đoạn 1: Introduction

Paraphrase đề bài. Đề cập vấn đề có cả ưu và nhược điểm. Nêu quan nghiêng về bên nào hơn (advantages hay disadvantages)

B/ Đoạn 2: Phân tích advantages. Đưa luận cứ chứng minh.

C/ Đoạn 3: Phân tích disadvantages. Đưa luận cứ chứng minh.

D/ Đoạn 4: Conclusion

Nhắc lại gắn gọn ưu/nhược điểm của vấn đề và quan điểm cá nhân.

Dưới đây là dàn ý và bài giải chi tiết của thầy Nghĩa Vũ - giáo viên IELTS tại WESET. 


Dàn bài gợi ý 

A/ Introduction

_ Whether or not children should learn how to grow vegetables and keep animals

_ Disadvantages < Advantages 

B/ Body 1: Disadvantages

_ Health risks

_ Facilities needed

C/ Body 2: Advantages

_ Basic life skills, food grown at home

_ Responsibility

_ Hone self-reliance and stronger recognition

D/ Conclusion

_ Restate the introduction.


2. Bài viết tham khảo:

There is a debate on whether school children, especially those in the primary years, should be encouraged to plant trees and vegetables as well as raise animals. Although I see potential negative effects from this, the benefits still outweigh the disadvantages. 

There are two worth-concerning issues when vegetables and animals are cared after by young citizens, including health risks and the need for sufficient facilities. Firstly, children’s safety might not be guaranteed when coming into contact with certain types of animals and vegetables because some of which naturally contain lethal pathogens. Some kids may be allergic to animals’ fur or feathers, leading to a threat of respiratory distresses when physical contacts take place. Secondly, a range of wherewithal is required to nurture those plants and feed those animals well. The irrigation and captive systems have to be put into work effectively to maximize productivity. Understandably, the complexity of those facilities may pose a big challenge to manage for children. 

Regardless, the difficulties discussed above should not be seen as significant obstacles to restrict children from flora and fauna caring, due to the advantages related to awareness of a readily available source of food at home, a heightened sense of responsibility, and a stronger set of life skills. Children learning to grow vegetables and care for animals may see these experiences useful for their well-being, leading to better health guaranteed foremost, compared to a consumption of food grown commercially that is chemically fertilized. Other greater benefits can also come from the cultivation of valuable virtues. Specifically, children in the primary school ages may hone their sense of duty and patience, both of which are certainly useful in later life regardless of their occupation or lifestyle. 

To conclude, the potential risks to let children raise plants and animals must not be underestimated but the positive effects are very clear through encouraging our youngsters to have experience with nature.


Các từ cần chú ý:

- Lethal (a) pathogens (n): mềm bệnh nguy hiểm

- Be allergic (a) to: bị dị ứng 

- Respiratory distress (comp. n): suy hô hấp 

- Wherewithal (n) - /ˈwɛːwɪðɔːl/ những thứ cần thiết

- Irrigation and captive systems: hệ thống tưới tiêu và nuôi nhốt

- Flora and fauna: hệ động thực vật

- Sense (n) of responsibility (n): ý thức trách nhiệm

- Valuable (a) virtue (n): phẩm chất quý giá

- Regardless (av) of: bất chấp

- Hone (v): trau dồi 

Tham khảo thêm bài mẫu tại: https://bit.ly/baimauwriting


Bình luận